زواج سوداناس

“الدخان السوداني” الطلح والشاف” يسبب السرطان



شارك الموضوع :

يصادف اليوم 4 فبراير من كل عام اليوم العالمي للسرطان، وأحببت أن أقول بعض الأشياء المهمة بصفتي طبيب أعمل في مجال السرطان منذ عشر سنوات:

أولاً / أحذر المرأة السودانية من “الدخان السوداني” الطلح والشاف” لقد آن الأوان أن نقولها بكل وضوح نعم (الدخان السوداني يسبب السرطان) بسبب الانحلال الحراري وإنبعاث الهيدروكربونات العطرية المتعددة النوى، التي تحولها الإنزيمات البشرية إلى الايبوكسيد، وهي مادة تهاجم الحمض النووي DNA وتؤدي إلى تلفه وتتسبب في طفرات جينية تفضي إلى أورام خبيثة ولا يختلف تأثيره عن السجائر والشيشة والغازات المنبعثة من عوادم السيارات.

دراسات كثيرة ومتعددة ومطابقة أكدت أن البخور العادي الذي نستخدمه في بيوتنا ضار جداً ويسبب السرطان، وننصح محبي البخور بالخروج خارج الغرفة عند إستخدام البخور وعدم التواجد في نفس المكان لفترة طويلة لحظة إطلاقه.

على المرأة السودانية ترك هذه العادة والبحث عن وسائل أخرى – غير كيميائية ضارة- للتجمل لكي لا يكون الثمن حياتها.

ثانياً/ “القنانة” التي تصنع طعماً محبباً في الحليب هي مادة مسرطنة وينبغي التوقف عنها فوراً.

ثالثا/ الشواء لدرجة الإسوداد مسرطن بلا شك ولا ينبغي شواء اللحوم لتلك الدرجة.

رابعاً / طهي البطاطس لدرجة أن يصبح لونها بني أو أسود “مسرطن” والصحي أن لا تتجاوز اللون الذهبي، وينسحب نفس الشيء على أي طعام آخر يتكون به كربون أسود أو مادة الأكرالاميد المسرطنة عند طهيه،وهناك دراسات تشير إلى علاقة ذلك بسرطان الثدي وسرطان البلعوم والجهاز الهضمي.

خامساً / الفول السوداني سيء التخزين يحتوي على مادة الأفلاتوكسين وهي مادة تسبب سرطان الكبد، لا تأكل الفول السوداني سيء التخزين مطلقاً.

سادساً / أمر آخر – لا علاقة له بالسرطان- وهو الضرب بالسياط في الأفراح، هذه العادة مسؤولة عن نقل الإيدز وفيروس الكبد الوبائي بين مستخدميه، وإن كنت لابد مجلوداً مجلوداً فإننا ننصح بإستخدام سوط لكل مجلود على حدة أو تعقيم السوط بين مجلود وآخر لضمان عدم الإصابة بتلك الفيروسات.

وأخيراً ولأننا الآن ملتزمون بما يعرف بالطب المبني على الدليل Evidence Based Medicine فإن الجزم بنسبة تسبب دخان الطلح والشاف للسرطان وكذلك نقل عادة الجلد في الأعراس للفيروسات يتطلب دراسة علمية موثقة، فمن لها يا وزارة الصحة ومنظمات المجتمع المدني والمهتمين بالأمر من الأطباء والباحثين؟! .

د. لؤي المستشار

شارك الموضوع :

تعليقات الفيسبوك

تعليقات


23 التعليقات

إنتقل إلى نموذج التعليقات

      1. 1
        واحد، 2، 3

        اللي ما عندها تيلة … بتسوي الحد حيلة !!

        الرد
      2. 2
        غريب

        الدخان ده ما بقى يسبب السرطان إلا بعد ما العرس قرب ؟؟ من زمان كان وين السرطان ده ؟
        خلاااص بقت علينا يعني
        نسأل الله العفو والعافية وربنا يشفي جميع مرضى المسلمين

        الرد
      3. 3
        ام لبابة

        لو كانت الاشياء دي بتسبب سرطان كان الشعب السوداني انقرض من زماااان

        الرد
      4. 4
        كبريت

        كل ماذكر صحيح ماعدا الدخان
        بحيث المؤشرات تشير إلي إنتشار السرطان بشكل مخيف خلال اخر عقدين واكثر المصابين هم فئة الرجال حتي سرطان الثدي غير منتشر كثيراً لذلك إلي الأن لم تعلن الدولة او اي جهة بحثية الحقيقة عن سبب انتشار مرض السرطان بهذا الشكل المخيف خصوصاً في الشمالية والجزيرة برغم أن الأمر خطير واصبح سنوياً يفتك بالمئات ربما يصبح بالألاف قريباً لأن مستشفي الذرة ومدني اصبح لايسع المرضي ومايؤسف حقاً لم نكشف السبب ولم نكتشف العلاج لهذا المرض غير ننظر بأن الشيء الفلاني يسبب السرطان
        نسأل الله الشفاء لكل مريض

        الرد
      5. 5
        بتاع نقة

        >>>> وأخيراً ولأننا الآن ملتزمون بما يعرف بالطب المبني على الدليل Evidence Based Medicine فإن الجزم بنسبة تسبب دخان الطلح والشاف للسرطان وكذلك نقل عادة الجلد في الأعراس للفيروسات يتطلب دراسة علمية موثقة<<<<<

        طيب وكت أصلك انت ما متأكد بتتكلم (ساكت) مالك !! يا خي الخواجات بيجروا تجارب علي الفئرات تستمر عشرات السنين قبل أنث يطلقوا مثل هذا التصريح …. تجي انت تصنف معاك و تقول دخان الطلح بيسبب سرطان … خلينا من التجارب .. عندك أرقام أو احصائيات …..

        هسا أخونا (غريب) المعلق فوق دا جاهو احباط .. عمره كله يمني النفس بي لمة بعد (لمة) تجي تقول ليهو… شنو !! هل تعرف كم واحد ح (يزوغ) بسبب خبرك دا … ما في دخان … ما في بخور … ما في دلكة … خلاص بقينا خواجات يعني ….

        محاسن جيب طلح !!!

        الرد
        1. 5.1
          بتاع نقة

          محاسن جيبي طلح !!!

          الرد
        2. 5.2
          بتاع تعليقات

          محاسن جيبي هبابة … ههههههههههههههه

          الرد
        3. 5.3
          ahmed

          محاسن ولعي الحفرة

          الرد
      6. 6
        ودصالح الامريكاني

        الحطب والدخان لعلمك تستخدمة النساءالخواجيات الآن لفائدتة العظيمة وتباع الحطبة الواحده ب3دولار بعدين حبوبتي وحبوبتك كانوا بستخدموة وماجاهم شيء اعتقد ان مثل هذا الكلام لا يدخل الرٲس البته
        ولكم شكري
        محمدصالح ولاية تكساس (امريكا)

        الرد
      7. 7
        د منصور عبدالمحمود

        ياخوانا ده كلام مامنطقي ابدا طلح شنو ودخان شنو والله اماتنا وحبوباتنا يعوسن الكسرة يومي في التكل والدخان يخنق الحمدلله شداد ..قال دخان طلح وشاف …بعدين السرطانات دي نسال الله العفو والعافية ماظهرت الا قريب مع دخول الكيماويات من اسمدة وادوية زراعية وتلوث وايضا بعد تخلي النساء عن مواد التجميل الطبيعية المنتقاة من بيئتنا واستخدامهم للمواد الكيماوية المثبت انها مسرطنة…بأيد الكاتب في موضوع الجلد بنقل الامراض التي تنتقل عن طريق الدم..وايضا الفول السوداني تصيبو فطريات تسمى افلاتكسين(( بالتحديد راس حبة الفول الذي يمكن نزعه)) ثبت انا لها ارتباط وثيق بسرطان الكبدhepato cellular carcinoma

        الرد
      8. 8
        بهاءالدين محمد إبراهيم

        الناس ديل دايرين النسوان يعملن أيه كريمات قال لا مجاملات طبيعية قالوا لا طيب الحل

        الرد
      9. 9
        الامير جلي

        قوية دي

        الرد
      10. 10
        ادم

        و الله الله يسهل

        الرد
      11. 11
        أم عصمت

        والله كل مرة نسمع حاجة تسبب السرطان لكن تصل مرحلة الدخان دي كبيرة أمهاتنا وحبوباتنا من قامو بعملوه ماشفنا سرطانات حمانا الله وإياكم

        الرد
      12. 12
        لؤي احمد سالم

        تحقيقا لكلامك يادكتور انا بحثت عن القطران بالصيغة الاوربية فوجدته هو التقطير الاتلافي ومكوناته مضرة وقد تسبب السرطان ومن الواضح ان عملية الدخان بالنسبة للنساء تشبه عملية التقطير الاتلافي والمرأة السودانية في هذه اللحظة عرضت مسامات جلدها لسموم لا تتحلل ولا تخرج من الجسم فتتحول لخلايا سرطانية ثم تتكاثر عند وجود المحفزات الاخرى كالبخور و العطور المحتوية على الكحول وجسم الإنسان كما تعرفون مجوف من الداخل فدماره يبدأ من الداخل ثم الي الخارج
        وكفانا وكفاكم الله من شرور امراض الدخان

        وهناك بدائل جيدة للنساء وطبيعية جدا مثل حمام البخار مع وضع الأعشاب العطرية في الماء كالريحان والنعناع واستعمال قليل من زيت الزيتون والزيوت الجفوفة التي لاتظهر بالجلد .
        واما العطور فيمكنكم استعمال معطرات الغاز لانها جيدة جيدا او سكب العطور الجميلة في خزان المكيف الذي يشتغل بالماء .
        ونحن نحتاج لمعمل مطور لنتكتشف اضرار العادات السودانية ومشاكلها .
        وبالنسبة للسرطان ،، فمريض السرطان يبتعد عن الاشياء الحامضة لانها تحفز الخلايا السرطانية ويمكن استخدام بي كربونات الصوديوم فملعقة صغيرة محلولة في كوب ماء كافية لتقليل حامضية الجسم ،،
        واتمنى ان اراكم وانتم بصحة جيدة يا اهلي واحبابي
        وشكرا لكم

        الرد
      13. 13
        ahmed

        الدكتور لؤي المستشار وان كان طبيب اورام فهو ليس باحث وكلامه مجرد ورجغة ساي لانه ماعنده بحث عمره 20 سنة او اكثر
        يعني بس مجرد ورجغة معانا
        المهم
        بعد دايرين نعرس تجي تقول الكلام دا ؟
        ياخي اسي انا عرسي ان شاء الله في العيد و منتظر متين يجي عشان نكورك بعد المغرب لي محاسن ،
        يا محاسن ولعي الحفرة
        هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

        الرد
      14. 14
        wido

        محاسن جيبي الرحالة

        الرد
        1. 14.1
          امير

          طيب
          الامريكان بياكلو اللحمة المدخنة،
          لو حاجة كانو عرفوها

          الرد
      15. 15
        موسي محمد أحمد أبو راس -

        بسم الله الرحمن الرحيم

        وBusiness Owner, February 2009
        It appears that the frequency of crane accidents has increased in 2008. Validated statistics are not available, but look at recent news reports and you’ll see that both high-profile wrecks and crane-related fatalities are higher than they have been for many years.
        The most basic cause of the majority of crane wrecks is gravity. This covers most crane failure events, other than power line contacts and a few others.
        Analyzing data about crane loss causes reveals three basic types of accidents: tipping failures, structural failures and collisions. According to the Crane Institute of America (CIA), collisions that include contact with power lines are historically the number one cause of fatal crane accidents. Most often, the victim is not a crane operator, but a load handler or rigger on the ground. Prevention of this type of loss is deceptively simple, but required precautions are often overlooked. Some of the easiest controls are de-energizing the power lines or posting dedicated spotters.
        Crane Tipping
        Tipping failures have been shrinking as a percentage of crane losses. In the past, twenty to thirty years, cranes have been constructed of heavier, stiffer materials, especially in lattice booms. Load charts illustrate a crane’s gross capacity based on the length of boom, the load radius or the boom angle, and the quadrant of the pick. On many older cranes, this reflected a nearly equal split between tipping and structural limits. Tipping limits on the load charts indicate that exceeding these capacities would tip the crane over, while structural limits indicate that a structural failure would occur.
        Newer models are often constructed of lighter weight materials, especially the booms. Lighter weight booms usually yield a greater lifting capacity as a percentage of boom weight to gross capacity. Other reasons for lighter booms include lower cost of materials for construction and lower component weight. This last factor eases the task of transportation and assembly of cranes in the field.
        More than thirty years ago, when a higher percentage of crane capacities were in the tipping part of the chart, many operators subscribed to a “seat of the pants” style of operation. With skill and care, operators could feel a crane “getting light,” and back off the load prior to tipping the crane. While this type of operation was never sanctioned, it was not uncommon.
        Mobile crane tipping occurs when any one of several conditions is present. If a crane is not set level within a manufacturer’s specifications, the crane could tip, especially towards the low side. Another common condition is inadequate crane support, especially on soil. If the supporting base sinks, the crane will quickly get out of level, which could lead to a tipping accident. The base failure could be soft soil, inadequate blocking, failure of an underlying structure such as a bridge, trestle or pier or several other conditions.
        Another common cause of mobile crane tipping is exceeding the crane’s gross capacity. Each manufacturer provides a load chart that specifies maximum capacities for each boom length, radius, base, boom type and counterweight. Understanding these capacities and remaining well below the limit is essential to safe crane operations. Another relatively common event that could cause a tip-over is a sudden loss of a load, sometimes due to rigging failure. The recoil from the lightened boom could cause the crane to tip over backwards.
        Tipping could also occur from the following less common conditions:
        • Improper crane assembly
        • Missing counterweights
        • Wind
        • Base setups less than those specified in the load charts
        Structural Failure
        Structural failure of mobile cranes has represented an increasing percentage of crane accidents. Each crane manufacturer specifies crane assembly methods, requirements and limitations of components, and gross capacities for each configuration. Most structural failures are a result of failing to follow manufacturers’ instructions. Structural failures can include actual failure or breakage of the boom, failure of hoist lines or, in many cases, hydraulic failure. Regardless of the actual failure type, these accidents can be catastrophic due to their sudden onset and the operators’ inability to compensate.
        According to North American Crane Bureau (NACB), two of the most common causes of structural failure are the result of exceeding the gross capacities on the load chart or improper crane assembly. Load chart capacities can be exceeded when the load weight is not known or when the crane capacity is not properly calculated. Other conditions include excessive dynamic loading, which can occur with excessive operational speeds, braking or duty cycle work such as during concrete bucket operations.
        Load charts are predicated on matching specified conditions and equipment. Some lattice boom cranes allow more than one boom type, each with its own chart and capacities. Multiple types of running rope may be allowed, again, each with its own capacity. Adding parts of line can increase capacity, but not without increasing friction loads, which also must be accommodated. Boom extensions, also known as auxiliary boom heads, jibs, flys, dead sticks or other devices, can greatly affect crane capacity, whether in use or erected but not in use. In many cases, the operational notes included in load charts may significantly reduce crane capacities when compared with the simple tables with which many of us are familiar.
        Other causes of structural failure for mobile cranes are wind loading, improper assembly and use of improper components.
        Improper crane assembly can take many forms. Mixing different components, from either different cranes from the same manufacturer, or from other sources, can produce unpredictable results. Failure to include all of the bolts, substitution of materials, or using damaged materials could lead to a structural loss.
        Tower Cranes
        Tower cranes are a category of their own. There have been several well-publicized tower crane wrecks this year, each with fatalities. Without discussing specific events, tower crane accidents have many similarities, as well as some differences, with mobile crane losses.
        Tower cranes usually enjoy an advantage over mobile cranes. The masts for tower cranes are set on level, fixed bases as specified by the manufacturer. Tower cranes also operate with a series of computerized capacity limiters that prevent overloading. To the extent possible, engineering controls are installed in tower cranes to prevent accidents.
        Human ingenuity, or at least “best intentions,” occasionally finds its way into many systems, including tower cranes. Based on our review of many accident investigations and loss reports, we found that some accidents have occurred when variances from manufacturers’ specifications have been made in crane bases, assembly methods and operations, or when operators have overridden safety devices.
        Other errors that have led to tower crane incidents include improper jumping, also known as increasing the mast height, improper assembly or disassembly, improper rigging of components, and substitution of improper materials or parts. Each tower crane manufacturer supplies an operations manual with their equipment. These documents are often 300 or more pages, which may dissuade some from reading the entire contents. However, most tower crane accidents are the result of a deviation from the manufacturers’ instructions.
        Remedial action
        While a variety of rules, procedures and regulations govern crane operations, none is more important than manufacturers’ instructions. The first steps in reviewing best practices should be to compare current field activities with the manufacturer’s minimum requirements. These reviews should include crane assembly, operation of the equipment and inspections. In most cases, proper preplanning, oversight and following regulatory and manufacturers’ requirements will prevent crane-related accidents. These valuable tools are engineered with safety in mind, but when shortcuts are taken or proper steps are not followed by trained personnel, crane wrecks can happen.
        The information in this publication was compiled from sources believed to be reliable for informational purposes only. All sample policies and procedures should serve as a guideline which you can use to create your own policies and procedures. You should consult with your own attorneys when developing programs, policies and procedures. We do not guarantee the accuracy of this information or any results and further assume no liability in connection with this publication and sample policies and procedures, including any information, methods or safety suggestions contained herein. The subject matter of this publication is not tied to any specific insurance product nor will adopting these policies and procedures ensure coverage under any insurance policy.
        Bill Davis is a civil engineer, practicing in the area of construction safety for thirty years. He is a Certified Safety Professional (CSP) and holds numerous other professional designations. For the past eight years, Bill has specialized in crane safety. He has provided crane safety training to thousands of engineers, managers, safety directors and operators throughout the U.S. Davis has been with Zurich Services Corporation for more than four years.

        الرد
      16. 16
        الاسمر

        لماذا لم تصاب حبوباتنا بالسرطان؟!!
        اليس هو نفسه الدخان ام تبدل الحطب
        اليست هذه العادة القديمة نفسها ام تم تغيير حفر الدخان
        انه محض كذب وترويج للتخلي عن ثقافتنا التي بقي منها القليل

        الرد
      17. 17
        MAHMOUD

        وهل تعرفون جيدا سبب وفات حبوباتكم لاتعرفو طيب ممكن ماتت بسب سرطان الرحم عفان الله واياكم

        الرد
      18. 18
        امير

        وين كلامك عن اللحوم المدخن

        الرد
      19. 19
        مصطفى سراج

        والله حتي الاطباء بقوا اخير منهم الجزارين ربنا ابتلاهم بحب المال وعشان يمشوا سلع مستوردة من كريمات يمسحوا بيها يقولوا بجيب سلطان والله شي بجيب سلطان غير كلامكم الكتير دي مافي وهمتوا الناس كرهتوهم اي شي براء سلطان برا امور معاكم

        الرد

    أضف تعليق

    لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *