منوعات

حنان تطلب الخلع: “عايزني أفطر مع ضرتي في رمضان”


“جوزي عايزني أفطر مع ضرتي في رمضان”.. بهذه الكلمات بررت “حنان س.” رفعها دعوى خلع ضد زوجها “علاء ق.”، أمام محكمة الأسرة بالزنانيري.

تقول حنان (29 سنة)، ربة منزل، في دعواها، إنها تزوجت من “علاء” (39سنة)، يعمل ترزي، عن طريق إحدى صديقات أمها، و”عندما رأيته أعجبت بشخصيته المرحة والبشوشة، ولم يمر3 أشهر، حتى تم الاتفاق على الزواج، وعلمت بأني الزوجة الثانية لزوجي، ووافقت عشان حبيته”.

على مدى عام ونصف عاشت “حنان” في بيت زوجها، “كان مقصر معي بكل مستلزمات منزلي، وكنت أشعر أنه يتهرب مني ويذهب لزوجته الأخرى، ولا يتكلم معي بخصوص الإنجاب نهائياً، والسبب أنه مخلف من مراته ومش فارق معه يخلف مني أنا”.

غالبت المرأة دموعها وهي تضيف: “قالي هبات عندك 3 أيام، لكن الأسبوع بيصفصف على يومين وساعات ما بيجيش وبسكت، وعرفت إنها بتغير مني وخدته مني، لكن ييجي جوزي يقولى هتيجي تفطر معاكي وانت هتروحي تفطري معها ولما اقول لا يقولي علي بيت أمك”.

لم تنتظر حنان قدوم ضرتها، وسارعت بالذهاب إلى أهلها وبررت موقفها لهم قائلة: “بيحرق دمى ومبيصرفش عليّ، وكل همه مراته التانية وكمان جى يقولى إعملي لها أكل عشان هتتعزم عندنا واحترميها، ولما رفضت قال هتيجى وملكيش دعوى وهتحترميها عشان ما طرودكيش برة أنا مش عايزة أعيش معه تانى”.

حاول والد الزوجة التدخل وطلب من “علاء” تطليق ابنته، لكنه رفض قائلاً “هي اللي غلطانة وهتعتذر وترجع بيتها”، لذا لجأت حنان لمحكمة الأسرة في زنانيري ورفعت دعوى خلع رقم 1073 لسنة2018.

مصراوي