زواج سوداناس

“بالفيديو.. رجل الأعمال نجيب ساويرس يهين الشعب المصري: “المصريون أغبياء ومش نُضاف ومعندهمش أخلاق”



شارك الموضوع :

أهان رجل الأعمال نجيب ساويرس، الشعب المصري متهما إياه بالجهل والغباء وعدم التحلي بالأخلاق، خلال استضافته في ندوة ثقافية بعنوان “الأفكار والإعلام”، بحضور عدد من رجال الأعمال والمال ببيروت.

وخاطب نجيب ساويرس مقدم الندوة قائلا: “مش بحب الغباوة والجهل أحب أقولك على التقييمات اللي بنقيمها للشعب المصري الآن الكوالتي بتاعة المواطن المصري في آخر 40 أو 50 سنة نزلت وانحدرت للغاية أنا شايف كده”.

وأضاف ساويرس: “مش أنا مصري لو أخدت عينة عشوائية من ألف واحد لبناني من الشارع والف واحد مصري وحطيت اوجه مقارنة بينهم أخلاقيا هتلاقي هيطلع من اللبنانيين 900 واحد أخلاقهم ممتازة ومن المصريين هيطلع 100 بس كويسين”.

وتابع ساويرس: “المصريون معروفون دلوقتي بالكسل وبيصحوا ياكلوا الفول والبصل عكس اللبناني اللي لو صحيته بدولار هيجري على الشغل فورا”، في إشارة إلى استبدال العامل المصري بالعامل اللبناني بشركاته.

وأرجع ساويرس السبب إلى أن المواطنين اللبنانيين يهتمون بتعليم ابنائهم التعليم الجيد في احدث الكليات والمدارس الدولية، إلا أن الجينات الوراثية المصرية من العصر الفرعوني القائمة على العلم والتطور والحضارة قد اختفت من المجتمع المصري حاليا.

واستشهد ساويرس بأخلاقيات الشباب اللبناني، قائلا: “أنا شفت شاب في محل هناك افتكرته رئيس وزراء لبنان من تصرفاته واخلاقياته ومظهره، إنما لو شفت واحد مصري تلاقيه مش حالق ذقنه ومبهدل ووشه مسود وده اللي مخلينا شعب مش متحضر”.

اضغط هنا لمشاهدة الفيديو على قناة النيلين

البوابة

شارك الموضوع :

تعليقات الفيسبوك

تعليقات


5 التعليقات

إنتقل إلى نموذج التعليقات

      1. 1
        شافوه وعرفوه وهابوه

        والله صدق الرجل فى كل ما قاله وعن وساخة ورزالة المصريين ما كلهم مثل توفيق عكاشة كله عفن وجسده تفوح برائحة البصل والفسيخ وفمه ولسانه اوسخ جثث الاموات المتحللة ومدودة كدود جبنتهم القديمة الى تسيل لها لعابهم

        الرد
        1. 1.1
          ابو على

          يا حاقد احنا اسيادك وتارخنا شاهد انت اية اصلك واية فصلك

          الرد
      2. 2
        ابو على

        الكلام دة صحيح الى حد كبير وينطبق على النصارى فقط الدين لا يعرف سويرس غيرهم موظفين فى شركاتة ولو دخلت شركة من شركات العرص دة تجدها مثل كنيسة كبيرة وتتعامل مع واحد معفن اسمة بطرس او جرجس تلاقى ريحتة مزبلة ومعروفيين عندنا النصارى من ريحتهم النتنة واسال اى مصرى كيف تعرف النصرانى من المسلم يقول لك ريحة النصرانى معفنة
        واخيرا الحمد للة شهد شاهد من اهلها يا سويرس يا معفن

        الرد
      3. 3
        [الكجم

        نقعد جنب الحيطة ونسمع الزيطة

        الرد
      4. 4
        ابو احمد

        الله يفتنكم و يقل حجازكم كل مصائب الامة العربية من المصريين

        الرد

    أضف تعليق

    لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *