كوش نيوز .. أخبار السودان بين يديك

على قفاك



شارك الموضوع :
[JUSTIFY]
على قفاك

إزاي تتصرف في اى موقف ممكن يحصلك مع الشرطة في أي وقت وأي مكان ؟ وعلشان محدش يلهف حقوقك لازم تعرف أيه حقوقك الأول وتعرف أيه ليك وأيه عليك والحق ما يزعلش ..
هذه بداية مقدمة كتاب (علشان ما تنضربش على قفاك) تأليف ضابط الشرطة المصري المتقاعد (العقيد عمر عفيفي)
والكتاب مكتوب بالدارجة المصرية وبأسلوب بسيط بطريقة السؤال والجواب فى سبيل توعية المواطنين بحدود تعاملات رجل الشرطة مع المواطن، من حيث سلطات الشرطى فى تفتيش المنازل والاشخاص والسيارات، وحقه فى الاطلاع على الهوية، وغير ذلك والغريب في أمر هذا الكتاب أنه وبمجرد صدوره حتى قامت وزارة الداخلية المصرية بمصادرته بل وقامت بمطاردة مؤلفه أمنياً حتى قرر مغادرة البلاد الى الولايات المتجدة !
المواطن العربي عموماً لا يعرف حقوقه لذلك فقد قام المؤلف بطرح عدة أسئلة وقام بوضع الإجابة (القانونية) عليها ، أقرأ عزيزي القارئ هذه الأسئلة وأسال نفسك كم من هذه الأسئلة تملك الإجابة عليها ؟ إذا كنت مثل العبدلله لا تدري كيف تتصرف في معظم هذه الحالات التى أوردها المؤلف فتأكد تماماً بانه من الممكن أن تنضرب على قفاك وتعالو نقرأ الأسئلة :

– تعمل إيه لو حد من الشرطة وقفك فى الشارع و طلب بطاقتك ؟ تديها له ولا لأ ؟ ولو قال لك طلع اللى فى جيوبك و حاول يفتشك و يمسكك و يأخد على القسم ؟ تروح معاه و لا متروحش ؟
– تعمل إيه لو حد وقفك و قالك إنه مباحث ؟ و تعرف إزاى إنه مباحث ؟ و هل من حقك تطلب تحقيق شخصيته ( كارنيه الشرطة ) ؟ و إيه شكل كارنيه الضابط ؟ و تعمل إيه لو رفض يوريك الكارنيه ؟
– تعمل إيه لو كمين شرطة و قف الميكروباص اللى أنت راكب فيه و طلب من الناس اللى فيه تنزل و طلب بطاقتكم و حاول يفتشكم أو ياخدكم على القسم ؟
– تعمل إيه لو حد من الشرطة جالك بيتك و معاه مخبرين و عاوز يفتش بيتك ؟ تفتح له الباب و لا لأ؟ و إمتى تسيبه يفتش و إمتى ترفض ؟ و تطلب منه إنك تشوف إذن التفتيش ولا لأ ؟ و الإذن ده بيكون شكله إيه و طالع منين ؟ وهل من حقهم يكسروا عليك الباب لو مفتحتش ؟ و إزاى يتم التفتيش لو كان معاهم إذن نيابه ؟
– أو جالك طلب حضور للقسم ؟ من حقك تعرف سبب الحضور قبل ما تروح القسم و لا مش من حقك ؟ و يقدر حد يأخدك على القسم بالعافية فى طلب حضور ؟ تعمل إيه لو حد من الشرطة قالك إن معاه أمر بضبطك و إحضارك و عاوز يقبض عليك ؟
تروح معاه و لا متروحش ؟ و شكله إيه أمر الضبط و الإحضار ؟ و بيطلع منين ؟ و بيكون على نموذج مطبوع و لا مكتوب بخط اليد ؟و بيكون مختوم و لا لأ ؟
مين من حقه يطلب رخصة عربيتك ؟ لازم يكون ضابط ولا ممكن يطلبها الأمين أو العسكرى ؟ و لو طلبها الأمين أو العسكرى تديها له ولا لأ ؟ و تعمل إيه لو الأمين أو العسكرى سحب رخصتك ؟
– تعمل إيه لو حد قالك افتح شنطة عربيتك عشان يفتشها ؟ و هل من حقه يفتش عربيتك أو يسألك مين الناس اللى راكبين معاك ؟

عزيزي القارئ .. بالطبع قد لا تجد نفسك في كثير من هذه المواقف لكن قد تجد نفسك في مواقف أخري يفترض ان تكون حينها ملماً بحقوقك (علشان ما تنضربش على قفاك) فأبدأ منذ اليوم بمعرفة حقوقك و(أهو أنا كلمتك) !
كسرة : في هذا الوقت بالذات نحن في حاجة لكتاب مثل هذا الكتاب لأن العبد لله متأكد تماماً أن الكثير منا قد إنضرب على قفاه من غير ما يعرف !
كسرة ثابتة :
أخبار خط هيثرو شنو؟
[/JUSTIFY]

الفاتح جبرا
ساخر سبيل
[email]gabra-media@hotmail.com[/email]

شارك الموضوع :

3 التعليقات

      1. 1

        كسرة ثابتة :
        خاف الله ياجبرا

        الرد
      2. 2

        [SIZE=5]يا جبرا فلنفترض اننا عرفنا حقوقنا فمن يعلم هولاء الاوغاد ان يحترموها ؟؟؟في الحقيقة اقل شرطي يمكن ان يدمر مستقبلك بمجرد اتهامك بالمعارضة او مقاومة شرطي اثناء تنفيذه لمهامه…الموضوع يحتاج الي حسم والعيار اصبح فااااالت من قبل الشرطة [/SIZE]

        الرد
      3. 3

        ياريت يااستاذ جبره تجيب لينا نسخه من الكتاب وتنشر لينا فى صفحتك لو حتى على اجزاء بصراحه يامااضربنا على قفانا خط هيثرو ده شنو ياريت تكلمنا عنه

        الرد

    أضف تعليق

    لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    سودافاكس