رأي ومقالات
صباح موسى: الناس لسه منتظره بكره عشان يشوفوا المفاجأة الي هيعلنها الرئيس والنبي أسمي ده ايه؟!
ومع ذلك الناس لسه منتظره بكره عشان يشوفوا المفاجأة الي هيعلنها الرئيس والنبي أسمي ده ايه؟! على فكرة لو أعلن البشير بكره أي مفاجأة ده معناه أن بروف غندور يروح يقعد في بيتهم والمفروض يكون شغلنا كصحفيين على النقطة دي. فكيف لمسئول كبير في الدولة بحجم غندور يقول كلام غير صحيح. ولا أظن أن البشير سيعلن أي مفاجأة ملفتة وعشان كده بقول مفيش مفاجاءات ناموا وارتاحوا وارحمونا يرحمكم الله.
صباح موسى
احنا ما عاوزين البشير يمشي 00 يعني الماشي يجي حايعمل شنو ؟؟ ولا حاجه ؟؟ والله لو بقي حاوي مابقدر يعمل شي ؟؟ ما المصريين عملو ثوره علي مبارك ؟؟ كانت النتيجه شنو ؟؟ بسفو التراب 00 وبيقول وين ايامك يا حسني ؟؟ 00 انا بقول ليك ماتمشي يا بشير 000 بس حاول تصلح البلد شويه حاول الله يخليك بس ماتمشي 000
وانتى ايه الحشرك فى السودان روحى فى ستين داهية
اولاد العم بيشاكلو في البيت ايه اللي دخلك ارحمينا يرحمنا واياكم الله
والنبي يكسر رأسك – ما عندك شغلة – اقسمي بالله او اسكتي اخرس الله لسانك وقلمك وفكرك – نسوان فاضية ما عندها شغلة ولا رجال
انتوا الحشرة دي من وين وحاشرة روحا كده تتكلم نيابة عننا ،،شوفي ناسك يا ،،،،،،،،،
فهلوانيات الانقاذ تطورت وهي بالونات انصرافية درجت على اطلاقها من وقت لاخر لالهاء الناس واشغالهم بالفارغات من قبيل البشير حيترشح .. ما حيترشح؟ التشكيل الوزاري ظل مرتقبا لستة شهور كانت كافية لتنسينا الشهيدة سارة عبدالباقي وصلاح سنهوري وبقية شهداء احتجاجات سبتمير والقتلة من امثال سامي البروف الذي سلحته شرطة الدروشاب لقتل المتظاهرين وهو بزيه المدني والكل يكذب بان الشهداء انما قتلوا بايدي مجهولين.. واليوم لا تدخل مكتب ولا أي مرفق حكومي وما فيش شغل ولا مشغلة غير الكلام عن مفاجأة البشير. الموضوع بسيط فهذا الشعب لا يطلب غير الحرية لينتخب من يشاء ويبعد من يشاء فيقوم الاداء ويكشف الفاسدين ويبعد الفشلة العاطلين .. والا ففي ظل أى نظام حر يظل اللمبي محمد حسين وزيرا للدفاع بالنظر بينما يحول بكري القصر الجمهوري الى ثكنة عسكرية؟ خليكم مع مفاجآت الرئيس وخلونا مع مصايبنا والناس اللى أكلوا طين البحر ..
حيعلن بأسترداد حلايب وما حيقول شلت كوز وحطيت كوز أظرت منه
[SIZE=4]وانتي مالك ومال السودان امشي شوفي السيسي بي وين[/SIZE]
من حلفَ بغيرِ اللهِ فقد أشركَ
الراوي: – المحدث: ابن تيمية – المصدر: المستدرك على المجموع – الصفحة أو الرقم: 1/28
خلاصة حكم المحدث: صحيح