كوش نيوز .. أخبار السودان بين يديك

اثناء المحاكمة ..مرسي لنجله: “إزيك يا أسامة أنت سامعني؟ وليه كل ده عشان خايفين مننا”



شارك الموضوع :
[JUSTIFY]قال الرئيس محمد مرسي، خلال جلسة محاكمته في قضية التخابر، الأحد، مخاطبا هيئة الدفاع بإلانسحاب: “إحنا في مهزلة.. ليه كل ده عشان خايفين مننا.. خايفين ان الرئيس يطلع، إيه المهزلة دي؟”.

ونادى مرسي على على محاميه محمد سليم العوا قائلا: “يا عوا أنت بتكمل المهزلة دي ليه.. اللي عايز حاجة يواجهني بيها”، وقام رئيس المحكمة بإغلاق الميكرفون عن الرئيس.

وبعد فتح الميكرفون مرة أخرى، قال مرسي: “المحامين سامعني متكملوش المحاكمة إذا استمرت.. متكملوش مهما يكون ودي مهزلة لا تشاركوا فيها”.

وأضاف: “أنا مش شايف رئيس المحكمة والله ما أنا شايفه”، وقام المحامون بتحيته والتصفيق له بالقاعة.

ووجه المتهمون من قيادات الإخوان التحية إلى الرئيس السابق محمد مرسي فور بدء جلسة محاكمتهم في قضية التخابر, بعد أن تم فتح الميكروفونات للمتهمين داخل القفص الزجاجي, فصاح المعزول “الحمد لله.. الحمد لله”, ثم نادى على نجله الذى حضر الجلسة يا “أسامة” “إزيك أنت سامعني؟!” في حين تجاهل جميع المتهمين رئيس المحكمة عقب دخوله.

وحينما نادى المستشار شعبان الشامي، رئيس المحكمة، على المتهمين لإثبات حضورهم، لم يردوا، ما أدى لاعتراض كامل مندور، أحد أعضاء هيئة الدفاع على ذلك الإجراء وطالب من المحكمة أن يردوا بالحضور، وقال القاضي “إن الميكرفون داخل القفص مفتوح ولكن المتهمين لا يريدون الرد” وسادت حالة من الهرج داخل القاعة لبعض الوقت.

فيما صاح البلتاجي “احنا مش سامعين وما فيش أي صوت داخل أو خارج القفص” فرد القاضي “لا المتهمين سامعين” فأجاب البلتاجي “لا مش سامعين”.
وقال رئيس المحكمة، “اعمل إيه.. اطلعهم بره.. لا إله إلا الله، اللى عايز يتكلم أنا سامعه”.

دنيا الوطن
م.ت[/JUSTIFY]

شارك الموضوع :

أضف تعليق

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

سودافاكس