سياسية

وزير الخارجية: لم يتم إغلاق المعابر مع مصر


أكدت وزارة الخارجية عدم اتخاذ أي إجراءات لإغلاق المعابر الرابطة بين السودان وجمهورية مصر.وقال وزير الخارجية البروفيسور “إبراهيم غندور” في تصريح مقتضب لـ (المجهر) أمس الثلاثاء “ما يتم تداوله عن إغلاق المعابر مع مصر غير صحيح”.
و كانت بعض مواقع التواصل الاجتماعي قد نقلت أخباراً منسوبة لمصادر بإغلاق المعابر المؤدية إلى جمهورية مصر.
من جهته قال سفير السودان لدى القاهرة “عبد المحمود عبد الحليم” لـ (المجهر) إن المشاورات والتقييم لم يستكمل مع القاهرة بعد، لافتاً إلى إن الحديث عن عودته للقاهرة أمر سابق لأوانه.
وشهدت العلاقات بين البلدين في الآونة الأخيرة بعض التأرجح، واستدعت الخارجية سفيرها لدى القاهرة “عبد المحمود عبد الحليم” بغرض التشاور بشان بعض التطورات.

المجهر.


‫4 تعليقات

  1. الشعب ( يطالب )*…..
    ويتمني عاجلا بإغلاقها..
    والباب البجيب الريح سده ( واستريح)

  2. هذه ( تصريحات ) الخارجية ..
    ودكتور الجعلي عن الدعم السريع ( يقول ) أنهم في حدودنا الشرقية لأغراض جمع السلاح وليس إلا ..
    وليست هنالك ( قاعدة ) عسكرية مصرية ولا يحزنون ..
    وأبو سمبل ( تستقبل ) صادرات جمالنا ..
    والإتجاهات وهي ( مؤسسة ) سودانية تتبع للتصنيع الحربي تشحن العجول واللحوم لمصر ..
    ..
    ..
    والنيل ( يجري ) شمالاً وأصله ( في ) الجنة ..
    وركبان ( السودانيين ) يقصدون مصر للعلاج ( و ) السياحة ( و ) الإستجمام جواً وبحراً وبراً ..
    وعلاقتنا ( معهم ) بخير إلا على الكيبورد ..
    ..
    ..
    التحيِّات الطيِّبات لـــ ( Sabir ) الآخر الذي كتب أعلاه ..
    وأبوابها علينا تأتي بريح طيِّبة إن شاء الله ..

  3. ولية صدقتو اني مصر بتطلب من اثوبيا استبعاد السودان ولية صدقتو اني مفيش قاعدة عسكرية في ارترياء عرفتو بقا اني دي حمله بس انت بتصدقو الي علي مزاجكم والاخ الي بيقول يقفلو المعابر احب اقولك مصر بتاخد منكم بالدولار في ظل اني مصر فتحت اسواق غيركم لني غبائكم قالكم متستوردش مننا بحجه فساد المنتاجات المصرية وهذا غير صحيح وبترحو بلاد بعيدة تستورد منها وتكون اسعار عاليه بحكم المسافه يعني من الاخر لو هتقفل المعابر مش هيدخلكم وله دولار واحد وكلنا نعلم اني انكم في حوجه لدولار واحد وبالمنسبه في ارترياء ثوره حيوانية ويواغندا والبرازيل يعني مش واقفه عليكم بس بحكم الجيرة والقرب انتو اولي ومتنسوش الناس الي بتجي تعالج والخمسه مليون هتعملو فيهم ايه يا شراميط الكيزان

  4. قفلوها وريحونا وياريت لو بالجدار وسلك شايك ولا كيس فاضي مايخش وماتنسي الاتفاقية بتاعت الحريات الأربعة من زمان قلنليكم العلاقات مع الجهله مابتفيد خدعوك وانت مابتعرف صليحك من عدوك سلمو حلايب وشلاتين يامحتلين بعتو القدس لي اليهود وجايين تتشطرو علي الشعب السوداني العظيم ياخونه يامحتلين تبا لكم