عالمية

السيسي: وأنا صغير طلبت من الله 100 مليار دولار


قال الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي إنه كان يسأل الله في صغره أن يعطيه مئة مليار دولار ليُحسن الأوضاع الاجتماعية للفقراء.

وخاطب الحاضرين خلال لقاء بشأن تدشين مشاريع بقوله “وأنا صغير كنت أمشي وأشوف المناطق العشوائية، والناس اللي (التي) هي ظروفها صعبة، وأقول يا رب لو إدتني (أعطيتني) مئة مليار دولار، (يقسِم): والله لصرفهم وأخلي (أجعل) الناس تعيش كويس بأقسم بالله، لو أنا معايا”.

وأضاف السيسي “بس أنا مش معاي الفلوس دي طبعا يا خسارة..”. واستدرك “فهو قال لي طيب (حسنا) أنا همكنك أهو (سوف أمكنك) ويللا وريني (هيا أرني) ها تعمل إيه”.

وطلب السيسي على إثر ذلك من وزير الإسكان مصطفى مدبولي الإسراع بإنهاء مشروع إسكان الطبقات الفقيرة، كما طالب اللواء ممدوح شعبان مدير عام جمعية الأورمان (غير حكومية، تقول إنها تهدف خدمة المحتاجين) بالمساعدة على تأثيث الشقق.

فرد عليه اللواء بأن يدعو الله أن تتوفر المئة مليار جنيه لتحقيق ذلك، فتدخل السيسي ضاحكا وقال له “أنا ما طلبتش (لم أطلب) جنيه، والله ما طلبت جنيه، قلت لربنا أنا عايز مئة مليار دولار على جنب كده، ما ينفعش جنيه”.

الجزيرة


‫7 تعليقات

  1. حلوة يابلحة يامقمعة خلصتي سنينك الأربعة.. متغور يابن العبيطة.

  2. طلبتها من الله مش من بنك النقد الدولي و رز الخليج يا روح أمك ( ربنا يشفي ) .

  3. كان اخير ليكم مبارك بتاع ملايين …لكن عمك بلحه بتاع مليارات

  4. مهتمين اوي بشان مصر خليكم في حالكم علي الاقل هو بيقول وبيعمل والي عملو في اربع سنين رئيسكم في تلاتين معملشي مشروع واحد من مشاريع السيسي التي لا تعد وبالمنسبه هو كان بيفتح مدينه عالبحر الابيض اكبر من اسكندرية يوجود بيها ميناء ومطار. مش ميناء عندكم واحد مش عرفين تشغلو. اه بالمنسبه هي بلدكم دي مفيش ناوي يزورها وله ايه اصل سمعت من شهر علي نفس الموقع الملك سلمان او ولي العهد هيزور السودان بس تقريبا الزيارة اتحولت لمصر ههههه والله بتعجب من شعب يسخر من بلد افضل منه بكثيررررر وناسي الكيزان عندو هههه

  5. والله هذا الرجل صنع معجزات فى سنواته الاربع يكفيه اخلاقه الحسنه ومشاريعه الكثيره والامن الذى نعيش فيه الان بعد سنه
    سوداء مع كلاب اهل النار.
    وبعدين مالكم ومال مصر فالمتابع لكم والمتابع للوضع الاقتصادى لبلدكم يضحك كثيرا من احولكم كيف وصلتم لهذه المرحله من
    التدهور والتخلف شعب كل اهتمامه بلوشى و ندى و كلام فاضى للاستهلاك .
    أنها محاوله لشغل أهل السودان الاخيار عن فشل قيادتكم فى كل شى … كل شى .الصحه, التعليم , الامن , الاقتصاد ,……
    هذه القياده الفاشله ارسلت خيرة الجنود للعمل كمرتزقه فى المستنقع اليمنى مقابل اموال سرقت و هذه القياده الفاشله
    باعت الارض للقواد اردوغان وايضا الاموال سرقت .
    آنتم شعب آرتضيتم هذا الحكم الفاشل المتأسلم لكم الله يا اهل السودان .

  6. ههههههههههههههههه الرئيس الوحيد في العالم ما يعرف يتكلم ولا يعرف يعبر يقول ايه ولما الكلام يطير من راسه يقعد يقولك ( مش كده ولا ايه آآه صحيييح زي ما بؤلكم اهو ويضحك لك ضحكتو العبيطه دي هههههههههههههههههههههههههه شعب عايش على المعونه زي ما قالها مصري بنفسه احنا شعب عايش على المعونه مصر خلاص انتهت وللأبد انتو يا مصريين عايشين على التمثيل والافلام الوسخه الزباله والرقص ومنتجاتكم الزباله مرويه مياه الصرف الصحي قرف يقرفكم وزي ما شفتو الاعلاميه الاسمها رهام اانكشفت على حقيقتها هي والقناة في برنامجها الفاشل انتو شعب ماشين على الخدع والتمثيل وثم تانيا لو السيسي ده نافع وواثق من نفسه ومن شعبيته وجمهوره ليه يعتقل ويسجن في اللي عايزين ينافسوا في ترشيح الرئاسه لانه عارف نفسه فاشل ههههههههههههه