أبرز العناوينسياسية

فيديو: ظهور اهرامات السودان في أغنية عمرو دياب في عشق مصر كلمات شاعر سعودي تشعل ضجة على السوشيال


إندهش رواد التواصل الإجتماعي في السودان من ظهور أهرامات البجراوية السودانية في الفيديو الخاص بأغنية للفنان المصري عمرو دياب.

الأغنية من كلمات السعودي تركي آل الشيخ والتي نشرها عبر قناته على Youtube غناء الفنان عمرو دياب “أنا بعشقك يا مصر”، ومن ألحان روزام، وصمم الفيديو محمود الحسن.

وكتبت الإعلامية السودانية رفيدة ياسين (عمرو دياب فنان كبير ومن حقه يغني أغنية في عشق مصر بس يستخدموا فيها صور أهرامات البجراوية السودانية ليه؟ في لقطة كاتبين عليها يا مصر المنى?‍♀️?….ليه ها ليه؟
مش في أهرامات شاهد عليها أبو الهول في مصر؟).

والأغنية التى تتحدث كلماتها عن حب مصر، حملت إهداء فى بدايتها وهو ” من تركى آل الشيخ إلى شعب مصر الحبيب”.

وتقول كلمات الأغنية

أنا بعشقك يا مصر وفداكى فداكى العمر

منصورة وحرة يا بلادى

يا ارضى وارض اجدادى

يا مصر حببتي يا مصر

يامصر المنى فداكى انا

وبنهدف اسمك ونداى

يا مصر عظيمة يا بلادى

يا بلادى

وانتى ولا زيك في الدنيا

يا حببتي يا مصر

بنحبك ونحب ترابك

بنموت يا مصر ونحيالك

بنحبك ونحب ترابك

وكما هو واضح في الفيديو المرفق وبحسب مشاهدة محرر (كوش نيوز) عند الدقيقة 1:55 تظهر أهرامات البجراوية السودانية ومكتوب عليها (يا مصر المنى، فداكي أنا).

الخرطوم (كوش نيوز)


‫3 تعليقات

  1. هذه سرقة تاريخ!لابد من إجراء حازم من وزارة الثقافة السودانية تجاه ذلك.

  2. صدقوني يا ناس في الوطن العربي هذا لا تجد شباب مثقف ويعرف كل الدول العربية مثل الشباب السوداني يعني الواحد ما يصدق لما يقعد مع شباب من دولة عربية حتى المصريين ما تشوفوا الجعجعة والكلام الكتير بتاعهم ده ما هم عارفين أي حاجة ويستغربوا جدا لما تقول ليهم في السودان فيء أهرامات يعني أنا والله ماعارف أصف ليكم كيف لكن الناس دي والله ماسحة مسح …………. وحتى بعد النت و و و إلخ لكن برضهم ماهم عارفين حاجة ………… يقابلك واحد مهندس كبييير تتكلم معاه تلقاه نضيييييييف والله ما يكون عارف أي حاجة من الناحية الثقافية ………………….. والآن الأهرامات دي صدقوني هم يكونوا فعلا قايلنها في مصر لأنه بيقولوا مافي أهرامات إلا في مصر …………… يعني في ضحالة في الوطن العربي بالنسبة للثقافة بصفة عامة وحتى في الدول العربية هناك القليل القليل اللي يعرف …………

  3. الحقيقة ان مصر هي السودان لا توجد دولة اسمها السودان السودان الشمالي هو مصر
    وشعب مصر هم سكان ما يعرف الان شمال السودان الي حدود ودمدني و سواكن حتي كردفان ليست من منطقة الفراعنة